onsdag 25. juni 2014

93 dager igjen - Trening - Etappetider




Litt over tretten uker:

93 dager igjen til vi reiser, litt over tretten uker.   Det høres lenge ut, men hvis jeg ser på tiden siden jeg skrev det første inngget, det var for 193 dager siden så er vi over halvveis.  100 dagers-merket føk forbi uten at jeg oppdaget det nå midt i VM i både sjakk og fotball! 
Men ingen panikk enda, selv om vi nå snart bør begynne å tenke på¨noen konkrete ting. sommer og hytteliv kan lett sløre til planleggingen. 
Jeg begynner så smått å bli irritert på Renfe som ennå ikke har lagt ut billettsalget lenger enn til 20.september! Reiseopplegget liker jeg alltid å ha ferdig så fort som mulig. Vel, det er jo enda god tid, må siges.


Trening:

Det går litt opp og ned med treningen, det blei ei langøkt på nesten "full" distanse på fredag 20.juni.
18.12 km sa GPSen på 2t 41.09 og 1385 kalorier er ikke så verst!, litt under 9 min/km.

I går ble det 10 km (9,98 iflg GPS) på 1t 35,07  og 734 kcal., sånn ca 9,30 pr km som er ok. De der GPS-kilometrene gir ikke rabatt, tydeligvis.

Etappetider:

Hva skal vi så forvente oss av etappetider? Ut fra mine treningsøkter skulle en kanskje forvente at 2 mil skulle kunne gjøres unna på litt over 3 timer effektivt, med lunsj og litt pauser underveis på ca 4 timer.
Men slik er det ikke. For det første er treningsøktene nesten uten pakning, de fleste er gjort unna i en normal vår- og sommertemperatur, sånn mellom 12 og 20 grader, kanskje. Jeg har ikke gått hver dag og har gjort de hardeste øktene aleine. 

Jeg kan ikke huske helt hvor lang tid vi brukte pr etappe i 2012, vi noterte det ikke opp, men etter en sjekk på bildene som er påført klokkeslett, kan det se ut som at en vanlig etappe på 20-25 km tok omtrent 5,5-6 timer. Her innlagt lunch og andre spise/drikkepauser. 

Men alt kan jo beregnes! 
Nå har jeg sett på de forskjellige etappene og lagt til grunn en gjennomsnittsfart på 6km/t , dvs. et tempo på 12 min/ km, noe som bør kunne være oppnåelig.
En etappe er i gjennomsnitt ca 24 km og det skulle da ta ca 4:50 effektiv gange, Vi legger til lunch på en halvtime og ekstrapauser på 15min hver annen time, noe som utgjør  60-75 minutter ekstra. En gjennomsnittsetappe beregnes da til 6 timer totalt.  Og det er vel faktisk omtrent det samme som jeg klarte å komme fram til ved hjelp av bildene fra forrige vandring! 

Forresten, så burde vi legge på ekstra tid til diverse stopp for fotografering og besøk ved diverse interessante steder og bygninger som vi måtte komme over. Disse stoppene vil jo komme ujevnt og er svært vanskelige å beregne, men hvis vi legger til en time bør det holde godt.

En skulle tro at vi var veldig opptatt av tid og hvor langt vi kan komme oss på en kilometer, men det er faktisk ikke slik. Vi stresser ikke akkurat med tiden, men synes det vil være greit å være framme ved 4 tiden, og helst før hvis vi tenker på varmen.  Da må vi kunne foreta disse beregningene for å finne ut når vi må starte om morgenen. Ut fra disse, men ikke medregnet "historiske eller kulturelle" stopp, så ser det ut til at på de lengste etappene må komme oss i gang litt før kl 0900. Helst bør vi kanskje være klar 0800 for å komme oss lengst mulig før heten tar oss på de varme dagene, 

De som bor på herbergene er ofte mye tidligere enn det, De vil gjerne komme seg avgårde tidlig for  å sikre seg en god plass på neste herberge, Vi har jo bestilt overnatting på alle etappene og trenger ikke stresse mer med det. 

Jeg husker det ikke alltid var så lett å komme oss avgårde så tidlig som vi ønsket, men vi var godt fornøyde med å være kommet igang de gangene vi klarte det. Det skal innrømmes at disse forsinkelsene som regel ikke kunne skyldes min kone, men heller var et resultat av min markering av målgangen på forrige etappe!


























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar