søndag 6. april 2014

Trening/Inngåing av sko - Klima og Vær

Trening/Inngåing av sko:

Mange dager siden sist trening, men i dag ble det iallefall 13 km på under to timer. Samme tur som 23, mars , men GPS-en viste nå at jeg hadde gått 190m kortere!  Kanskje det skyldes at jeg hadde tatt flere innersvinger, eller at jorden er blitt litt mindre eller rett og slett at GPS-kilometrene varierer noe. Vel, vi får se neste gang.  Forøvrig er jeg litt usikker på hva ratioen GPS km/oppmålt km er, men jeg har en mistanke om at du ikke blir snytt på kilometeren av GPSen. De føles som dryge. 
Turen gjennom Sandvedparken og nordenden av Stokkelandsvannet minner  om de stiene/veiene vi går på i Spania.
Dette var første tur med de nye skoene. De fungerte utmerket, ingen gnagsår eller lesjoner. Føttene er helt fine. Da gjenstår de bare å gå noen flere mil, smøre og impregnere og sette dem i monter til vi skal reise. Nei, ikke akkurat monter, men når de er inngått får jeg heller bruke noen andre sko til vanlig og bare bruke disse innimellom.

Ellers en liten observasjon, vi kan vel kalle den sosialantropologisk, siden den nok kan sies å være deltakende, da jeg vanket i samme miljøet:  På nevnte strekning av det mange som trillet barnevogner og det var utelukkende menn som trillet! 


Klima og Vær:

Jeg har kikket på "Yr" og funnet temperatur og nedbør for de forskjellige endrepunktene på hver etappe og funnet følgende opplysninger fra i fjor:

Etappe 1 - 3       

September    Normal    18        Høy   24,4  Lav 11,7    Regndager:  6
Oktober       Normal     13,6     Høy   18,7  Lav   8,4    Regndager  8

Etappe 4 - 8
September    Normal    19,1     Høy   25,4  Lav 12,7    Regndager:  4
Oktober       Normal     14,1    Høy   19,3   Lav   8,9    Regndager   6

Etappe 9 - 11
September    Normal    15.7     Høy   22,9  Lav  8.5     Regndager:  5
Oktober       Normal     10,9     Høy   16,5 Lav   5,3    Regndager   8

Typisk meg så begynte jeg å vekte disse opplysningene, men droppet det da det blei reint for mye tall, men det jeg fant ut av det var at temperaturene synker i gjennomsnitt 0,2 pr dag ut fra månedsnittet. Vi kan vel bruke 15.  i hver måned som "bench-mark"  og regne ut fra det. 
Vi skal jo reise i slutten av september så våre tall ligger nok i snitt noe nærmere oktobertallene enn september.

Hva skal vi si til dette? Tja, jeg tror variasjonene kan bli store. I 2012 hadde vi godt over 30 flere dager, det var jo 14 dager før, lengre vest og kanskje noe lavere, men varmt kan det fremdeles bli. Regne vil det nok også. På forrige vandring tror jeg vi hadde en kveld med regn - styrtregn - .men da var vi kommet i hus!
Pakking og utstyr kommer jeg tilbake til, men alt nå kan vi vel legge et lett regnsett og litt varme klær i sekken. Shortsen, den går vi i, selvfølgelig. :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar