torsdag 1. mai 2014

Trening - Hvorfor lese historie - El Batallador

Trening:

Vel,kanskje ikke så mye å berette om, lørdag 26.april tur på Skorpefjellet i strålende vær, det er jo en halv time kondisjonstrening oppover og en halv time "teknisk" trening nedover.

Mandag 28.april var Ingeleiv,Hilde og jeg en tur opp på "Fjogsen" (Fjogstadnuten i Sandnes) Ifølge GPSen var det en stigning på 150 høydemetre. God trim, det tok 50 min. inkludert en liten stopp og at bikkja (Nemi) må legge fra seg saker og ting underveis. (Hadde pose!)

I går, 30 april, vandret rundt i Stockholm, Ingeleiv fikk brukt vandringsskoene og konstaterte at føttene tålte asfalt! Jeg kjente ingenting til smertene i hælen og kneet som har har hatt føling med tidligere.. :)


Hvorfor drive og lese historie?

En gang på 70 tallet kom jeg over denne statuen i en park i Zaragoza. 



Det gikk fram at det var Alfonso El Batallador (Krigeren eller kjemperen, om du vil). Statuen skal være 6,5 meter høy og den står i tillegg på en sokkel som er minst like høy. 
Denne Alfonso er jo også framstilt med alle de attributter som en kunne ønske seg, her er det kraft,styrke,autoritet,verdighet, oversikt, respekt,klokskap, vidsyn, og sikkert også drag-på-damer alt samlet i denne personen. Når en historisk kar blir framstilt på denne måten må han jo ha vært en "stor" mann, også historisk sett! 
Ikke visste jeg, han sto jo ikke i mine historiebøker, den gang. Jeg prøvde å spørre folk jeg traff litt rundt om i byen, og ble fortalt at "det var jo El Batallador", "Ja, hva var det han gjorde da som fortjener en sånn kjempestatue?" "Ehh", ofte fikk jeg det der kroppspråket som en kjenner igjen hos spanjoler når de ikke har peiling, (eller gir blaffen).
Altså, de fleste viste navnet på han karen, men jeg fikk aldri noen skikkelig forklaring hvem han var. Så, reiste jeg videre til Lleida, og fortrengte heile "Kjemperen".

Ja, var vet vi om spansk historie? Hva lærte vi på skolen?
Romerne, maurerne, gjenerobringen, oppdagelsen og erobringen av Amerika, Karl V, inkvisisjonen, Armadaen,borgerkrigen og Franco. Det var vel det.

Så kommer poenget: 
Når drar rundt i Spania og ikke minst vandrer langs "El Camino Francés" som i vårt tilfelle ,møter en på mange historiske saker underveis. Det kan være minnesmerker, bautaer, gravsteder, bygninger, broer, slagsteder, kirker, klostere .....

Når en kommer til et slikt sted uten forkunnskaper så er det "bare et nytt slitt,grått, mosegrodd monument av et eller annet historisk i rekken av alle de andre historiske greiene du nettopp har passert.  Det kan kanskje bli litt kjedelig i lengden.  

En helt annen sak er det når du har litt kunnskap om de sakene på forhånd, da blir det liksom liv i hver stein du passerer.                             

Så derfor, og selvfølgelig fordi jeg er kanskje litt mer enn gjennomsnittlig historieinteressert, driver jeg nå og oppdaterer meg litt på spansk historie, spesielt den delen som har en relevans i forhold til Pilegrimsvandringen. Noe spansk historie har jeg inne fra før, men mye av dette er nytt og interessant. Jeg vil som jeg har sagt før, forsøke å sette selve Vandringen inn i en historisk og sosial sammenheng.

Det blir nok å pløye gjennom en mengde med stoff og noe av dette vil jeg i sterkt komprimert form legge ut på bloggene i tiden framover. 


Hva ellers vil komme i bloggene?

Det har jo vært litt historiske ting nå i starten og det vil det nok fortsette med, men i tillegg vil jeg fortelle om forberedelsene etter som de skrider fram, etappene, regionene, mat og drikke, kulturen og mye mer som ligger i de kunnskapene jeg har og vil innhente på forhånd om vår tur.


Alfonso El Batallador

Ja, jeg hadde jo glemt han, han var Kong Alfonso I av Aragón ,regjerte 1104-1134 og var en stor hærfører og krigshelt i kampen mot Maurerne. I sin ungdom slåss han sammen med den i Spania berømte helten "El Cid"  Han erobret Zaragoza fra maurerne i 1118, dvs. han var jo ikke aleine om det, men det er nå slik det ofte står i historiebøkene. De utelater ofte at det var andre som gjorde jobben,men kongene som fikk æren. Men, ok han ledet an og la de strategiske planene og muligens var han også fremst i striden, slik det ofte var på den tiden.

Nå skal det sies at "El Batallador" ikke hadde noen direkte påvirkning på El Camino. Hans rike lå i liten grad, om i det hele tatt, på ruten. Hans medvirkning til å knekke maurerne, derimot kan ha påvirket indirekte.
Men i denne sammenheng tok jeg ham bare med for å illustrere det faktum at det er mye mer interessant å kikke på minnesmerker mm når en kjenner historien bak. Det gir liv til steinene, liksom.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar