onsdag 19. mars 2014








Hvorfor skal jeg skrive denne bloggen?

Min kone, Ingeleiv og jeg foretok september 2012 en 8 dagers vandring til Santiago de Compostela.
Før vi reiste undret vi på alle ting det gikk an å undres på og leste all informasjon vi kunne finne på nettet i tillegg til noen bøker. Det vi savnet var noen personlige opplevelser. Det finnes også en del sider og blogger som beskriver personlige erfaringer, men det var ikke nok følte vi. 
Vel, turen blei særs vellykka uansett og erfaringene fikk vi jo etterhvert. Turen er beskrevet i egne blogger, førstesiden er her: Vandringen vår til Sandtiago 2012

Denne bloggen er altså meint som en slags dagbok der planlegging,tanker og gjøremål blir beskrevet fra dag til dag,

Ikke nødvendigvis hver dag, men fra de dagene der det skjer noe relevant i forbindelse med turen. Det vil selvfølgelig på den måten bli temmelig ustrukturert og mye fram og tilbake, men det kan kanskje for enkelt være interessant å følge prosessen, spesielt for dem som tenker seg ut på en vandring for første gang. Etter at turen forhåpentlig er fullført på en bra måte, er det meningen å lage noe med et mer gjennomtenkt og organisert oppsett på ei hjemmeside. Vi regner med å trykke flittig på fotoapparatet/ene og kunne vise til en godt illustrert hjemmeside.

Første forberedelser:

De første en kanskje tenker på er å skaffe seg flybilletter fortest råd slik at de blir billigst mulig. Akkurat i dag er det for mange alternativer til at vi kan bestemme oss. Det avhenger av hvor vi skal starte og hvor vi skal ende opp. Den diskusjonen og avgjørelsen får komme de nærmeste dagene. Vi hadde opprinnelig tenkt å gå fra Saint-Jean-Pied-de-Port på franskesiden ,gå 4-5 etapper i Pyrineene og så de siste 5 etappene fra Sarria til Santiago, På den måten får vi fullført de siste 100km og kvalifisere til diplom. Jeg tok tilfeldigvis telefon til Pilegrimskontoret i Oslo idag og ble der møtt av en hyggelig kar som sa at vi ikke måtte finne på å følge vår plan, men heller starte i Roncevalles høyt oppe i fjellene på spanskesiden og heller gå flest mulig etapper derfra og ende opp f.eks i Burgos. Det var nydelig der oppe, kanskje de beste etappene på heile turen. 
Vel, dette har jeg ikke luftet for Ingeleiv enda, så vi får da en samtale på det.

Trening:

I går foretok jeg en vandring på 10km fra Hana (Sandnes)  til Lura og retur og idag tilbakela jeg halve distansen. Er dette nødvendig? En trenger ikke legge opp til "Birken" eller "Nordsjørittet" eller sånt, men det er en stor fordel å være i god form og ha tilbakelagt noen mil til fots før en legger i vei. På vår vandring i 2012 så vi deltakere av veldig variabel form og de kom seg i mål. Men noen sleit noe forferdelig og hvis ikke heile turen skal bli en rein lidelseshistorie så må en trene litt. Vi var egentlig i relativt sett veldig god form sist gang, men vi erfarte at kilometrene var lengre og tyngre enn det vi forventet. Noe skyldes nok varmen. Ikke for det, det var sjelden vi følte oss utslitt og en del av etappene var som "en tur i parken"!

Sko:

Jeg har i min blogg fra turen i 2012 skrevet en kommentar om føtter og sko
linken finner du her Praktiske erfaringer fra 2012.
Jeg foretrekker altså Gore-tex jogge/gå sko med god fjøring både på hel og sole, det er nødvendig når jeg tramper med mine nesten 100 kilo rundt på tildels harde veier og stier. De bør være vanntette siden du kan forvente å få en del skurer der nord i Spania.
Grunnen til at jeg nevner dette allerede når er at en må være tidlig ute med å skaffe seg de skoene en ønsker å bruke på vandringen for å ha tid til å gå dem skikkelig inn. Det er jo ganske individuelt hvor langt en må gå før en skal være fornøydd med inngåingen, men 50-100 km  bør være minimum






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar